Een mooie dagtrip

Woensdag 25 juli: het zou vandaag een bewolkte dag worden. Ideaal om wat klusjes rondom huis te doen zodat we weer wat van ons to-do lijstje kunnen afvinken. Frank gaat vroeg in de ochtend het dak op om de schoorsteen voor de eerste keer in de nieuwe verf te zetten. Het gaat hier om silikatfärg, “ademende” verf speciaal voor schoorstenen. Toen we de verf bestelden vertelden ze ons dat deze alleen in het zwart verkrijgbaar was, later werden we door de bouwmarkt besteld dat deze toch in grijs verkrijgbaar was. Mooie bonus, we hadden op zwart gerekend en kregen uiteindelijk toch grijs. De verf is (net zoals de gevelverf) net kwark en dus vrij dik. Voordeel is wel dat deze verf snel droogt. Na ongeveer anderhalf uur is Frank klaar met het schilderwerk en van het resultaat worden we erg blij.

Als de eerste laag verf op de schoorsteen zit vervangt Frank nog een aantal spijkers, waarmee de dakplaten vastgetimmerd zijn, door lange schroeven. Door het weer komen de spijkers wat los, dat probleem heb je met lange schroeven veel minder. Speciaal voor de montage van deze dakplaten zijn lange schroeven met een rubberen ring onder de schroefkop te krijgen. Die hebben we een paar dozen aangeschaft. Bewolkt is het trouwens vandaag ook niet bepaald. Het schilderwerk is amper klaar en de zon schijnt weer volop met een bescheiden temperatuur van 32 graden!!

Chantal haalt ’s ochtends o.a. een dweil door het huis en als de huishoudelijke klusjes klaar zijn gaan we lekker in de tuin zitten. Gewoon even lekker genieten van het uitzicht, het geluid van de vogels en een koud drankje. Halverwege de middag rijden we nog even op en neer naar de winkel. Vanavond komen Marco en Nicole van Fields Sweden op bezoek. Ze hebben ons huis nog niet gezien en komen graag een keer kijken. Om 15.30 uur vinden we dat we genoeg gedaan hebben. We springen allebei even onder de douche en gaan vervolgens binnen zitten bij de ventilator. De wind is erg veranderlijk, het wordt steeds bewolkter en het is wat benauwd. Op een afstandje begint het een beetje te rommelen, er zit onweer in de lucht. We kijken wat tv en ineens stopt er een auto bij ons voor de deur. Het is onze buurman die in de winter bij ons sneeuw ruimt. Hij komt ons iets lekkers brengen, wat een geweldig lieve man.

Lekkere verse aardbeien

De beste man heeft nog niet in de gaten dat we over een paar dagen nog bij hem langskomen met een grote portie verse bessen en een fles sterke drank. Zodra hij weer weg is kijken we even tv. Het blijft rommelen en de eerste druppels vallen. Regen is meer dan welkom, onweer mag wegblijven. Het risico op nieuwe bosbranden is immers nog levensgroot en er is al zoveel schitterende natuur verloren gegaan deze zomer. Na de film gaat Chantal aan de slag met het eten. Precies op het moment dat het eten klaar is valt de stroom uit. Ergens op afstand zal de bliksem wel weer ingeslagen zijn of is er een tak of boom op de elektriciteitsleiding gevallen. Ach ja, diner bij kaarslicht is reuze gezellig. Als we klaar zijn met eten hebben we ineens weer stroom.

Om 20.00 uur zijn Marco en Nicole bij ons. We maken een rondje door ons huis om hen alles te laten zien. Dit keer hebben zij iets lekkers meegebracht voor de Fika.

Fika tijd

We genieten van het lekkers en kletsen over van alles en nog wat. Vooral over Zweden en het leven hier. Het weer blijft wat onstuimig, er valt af en toe een bui, het rommelt en op afstand zien we regelmatig een flits. En als er dan weer een bui overgetrokken is komt de zon weer terug inclusief regenboog.

Rond 22.30 uur belt één van de dochters van Marco en Nicole. Ze hebben toch wel wat schrik van al het onweer en voelen zich niet helemaal prettig alleen thuis. Marco en Nicole besluiten begrijpelijkerwijs meteen naar huis te gaan. Het was weer erg gezellig om elkaar gezien en gesproken te hebben. We nemen afscheid, kijken daarna nog wat tv en gaan om 00.30 uur naar bed. Morgen een heel leuk tripje op het programma staan.

Donderdag 26 juli: we hebben vanochtend de wekker gezet al was dit niet nodig. Frank is voor de wekker afloopt allang wakker. We staan op, maken een ontbijtje en pakken een rugzak in voor ons dagje uit. We gaan vanaf Docksta met een boottocht naar het eiland Ulvön.

Om 08.00 uur rijden we thuis weg en komen vervolgens om 09.30 uur in Docksta aan. Het is al behoorlijk druk bij de opstapplaats voor de boot. De thermometer geeft nu al 25 graden aan. Er komt een klein bootje aanvaren die een dame afzet. Het verkoopkantoortje gaat open en iedereen kan zijn kaartjes aanschaffen voor de boottocht. Iets voor 10.00 uur komt de boot aan die ons naar Ulvön brengt. We zijn één van de eersten die op kunnen stappen en we gaan meteen de trap op naar het bovendek. Lekker buiten in de zon, genieten van het uitzicht en de zeelucht. Op de boot is overigens ook een bar waar drankjes, snacks, broodjes en ijs te verkrijgen zijn. Je hoeft tijdens de boottocht dus niets tekort te komen. In een uur en een kwartier varen we langs de Zweedse kust naar Ulvön. Alleen deze boottocht is al meer dan de moeite waard.

Zodra we dichterbij Ulvön komen zien we meteen hoe pittoresk dit kleine eilandje is. Een aantal huisjes, restaurantjes, een hotel, een jachthaven en veel boten & watersport.

Rond 11.30 uur zijn we op het eiland. We hebben hier tot 15.00 uur, dan moeten we weer bij de boot verzamelen voor de boottocht terug naar het vaste land. We konden bij het reserveren ook een lunchbuffet bijboeken in het hotel op Ulvön maar dat hebben we niet gedaan. We gaan liever een hapje eten in een klein, knus restaurantje op het eiland. Er is één langgerekte straat op het eiland met aan weerzijden restaurants, winkels, woonhuizen, er is een strandje, een kleine kerk, enz.

We lopen eerst lekker een stukje over het eiland en het is echt een leuk knus eiland. We komen langs een restaurantje met een buiten terras. In eerste instantie hadden we het idee om buiten op het terras wat te eten. We waren echter geen plaatsen meer beschikbaar dus zijn we maar binnen gaan zitten. We bestellen allebei heerlijke toast met garnalen op truffelmayonaise en sla. Een erg lekkere combi en een goed vol bord.

Na de heerlijke lunch wandelen we verder over het eiland. Ulvön is bekend om de haringvisserij en de Zweedse “delicatesse” Surströmming (gefermenteerde haring). Je kunt er allerlei blikken Surströmming kopen echter wij wagen ons er niet aan. Rottende haring is nou niet echt iets waar ons het water van in de mond loopt. Daarnaast ga je graag een blokje om als je zo’n blik openmaakt want de lucht is niet te harden. Er staat op Ulvön ook nog een klein museum wat gewijd is aan de visserij uit vervlogen tijden. De toegang is gratis, je loopt er zo in en uit.

We wandelen nog wat rond over het eiland. Er is een wandelroute die de heuvel op het eiland opgaat. Deze wandelroute hebben wij helaas niet gelopen, we hadden er simpel gezegd te weinig tijd voor. Voordat we het in de gaten hebben is het alweer bijna 15.00 uur en moeten we terug naar de boot.

Na wederom een schitterende boottocht terug naar het vaste land, stappen we in de auto en rijden naar huis. Om 18.00 uur zijn we weer thuis waarna Chantal aan de slag gaat met het avondeten. Frank gaat nog even het dak op om de schoorsteen voor de tweede keer te schilderen. Rond 20.00 uur eten we een simpele maar lekkere maaltijd waarna Frank toch nog even op het dak verder gaat. Het zinkwerk rondom de schoorsteen wordt ook met Hammerite geschilderd en het geheel ziet er nu weer een heel stuk beter uit.

Om 21.45 uur is het genoeg geweest. Na een frisse douche gaan we lekker op de bank hangen. We kijken nog wat tv en drinken een borrel en rond 01.00 uur gaan we naar bed. Het was een heerlijke dag!