Het tempo gaat omlaag

Vrijdag 20 juli: een paar luidruchtige eksters in de tuin maken ons wakker. Volgens de weersvoorspellingen zou het vandaag zwaar bewolkt zijn. Als we naar buiten kijken zien we echter een strak blauwe hemel. Het is 08.00 uur en al behoorlijk warm, laten we vandaag maar weer eens aan het water gaan liggen. Na het ontbijt pakken we onze spullen, springen in de auto en rijden opnieuw naar het strandje in natuurreservaat Rotsidan. Misschien een beetje een herhaling van zetten maar we hebben ons er twee dagen geleden erg vermaakt. Onderweg stoppen we nog even bij een duidelijk aangegeven zwemlocatie vlakbij een camping. We stoppen even om er rond te kijken.

Op zich best een leuk strandje maar een beetje te klein en te druk voor ons. Twee dagen geleden kwamen we hier namelijk ook voorbij, alleen een uur later op de ochtend. Toen stond de parkeerplaats zo goed als vol en konden we van een afstandje zien dat het strandje helemaal vol lag. Als we daar naar op zoek waren dan hadden we wel een vakantie naar de Costa Brava in Spanje geboekt.

Om 10.15 uur komen we bij het strandje van Rotsidan aan. Alleen de eigenaar van het strandje en zijn vrouw zijn er. Een zeilboot ligt voor anker in de baai. We installeren ons op het strand en gaan meteen het water in. Het wordt een zware dag vandaag…….

We brengen veel tijd door in het water want het is heerlijk. En tussen het zwemmen door liggen we lekker in de zon. We vallen allebei meerdere keren in slaap. Op het drukste tijdstip van de dag liggen we met niet meer dan 10 mensen op het strand. Om 15.45 uur zijn we zo’n beetje doorbakken en besluiten we weer naar huis te gaan.

Zodra we thuis zijn gaat Chantal aan de slag met het avondeten. Frank zet de loopdeur van de garage voor een tweede keer in de verf. Chantal waardeert de sim-kaart in ons heat guard systeem nog even op zodat we komende winter de temperatuur in huis goed kunnen blijven volgen als we er niet zijn. Na het eten merken we dat het een beetje naar rook ruikt in huis. De ramen staan open, misschien komt het van buiten. Deze zomer wordt Zweden geteisterd door een groot aantal bosbranden. Een natuurramp van ongekende omvang. Onze omgeving is tot nu toe redelijk goed gespaard gebleven. De dichtstbijzijnde brand is zo’n 55 kilometer van ons vandaan. Toch staat de wind vanavond ongunstig. Het is wat mistig en er hangt een behoorlijke brandlucht. Nu komen die bosbranden gevoelsmatig toch ineens een stuk dichterbij. Daarnaast horen we op de radio dat er meldingen gedaan zijn over bosbranden in onze gemeente dus goed om het laatste nieuws te blijven volgen.

Rook en brandlucht rondom ons huis

Later blijkt uit het nieuws dat de meldingen die binnen zijn gekomen over brand in onze gemeente allemaal loos alarm waren. Verschillende inwoners hadden de aanname gedaan dat er ergens brand dichtbij was omdat er rook in de lucht hing en omdat men een sterke brandlucht rook. De wind was inderdaad gedraaid en deze rook was afkomstig van een brandhaard 55 kilometer bij ons vandaan. Toch alles bij elkaar een onaangenaam gevoel.

Na wat kleine karweitjes in en rond huis nestelen we onszelf rond 21.30 uur op de bank. De rest van de avond brengen we door voor de tv. Het was een heerlijke dag.

Zaterdag 21 juli: het is een bewolkte dag en met 25 graden is het voor het eerst deze vakantie niet zo’n enorm warme dag. Deze lagere temperatuur is van harte welkom! Frank begint de dag met het voor de derde keer schilderen van de loopdeur van de garage. Die is nu helemaal klaar en kan als het goed is weer een aantal jaren mee.

Ook gaat Frank vanochtend nog even verder met het oliën van de balken in de zijgevel. Als aan het einde van de ochtend al een redelijk groot deel is gedaan is het verschil duidelijk zichtbaar. Het eindresultaat gaat zeker de moeite waard zijn!

Vanmiddag gaan we op bezoek bij Marco en Nicole Pieren van Fields Sweden. Het begint al een beetje traditie te worden, wij hebben beloofd om voor de Fika te zorgen (net zoals de vorige keer). Om 13.45 uur arriveren we in Undrom. Ook hier is het half bewolkt en slechts 25 graden.

Leuk om elkaar weer te zien. We hebben weer een hoop om over te praten sinds de laatste keer dat we elkaar zagen en voordat we het in de gaten hebben is de middag al half voorbij. Vlakbij Marco en Nicole ligt een heel mooi en verlaten complex genaamd Gålsjo Bruk. In een ver verleden was dit waarschijnlijk een redelijk belangrijk complex in de regio mbt de houtindustrie. Een gigantisch complex met een verzameling aan gebouwen. Hier zou een projectontwikkelaar geld in moeten stoppen om er een vakantiedorp van te maken. Enorm veel potentie en een geweldig mooi meer op het terrein waar tijdens de zomermaanden in gezwommen kan worden. We speuren er een tijdje rond, constant tegen elkaar zeggend…….”als we de Staatloterij winnen dan weten we het wel…..”.

Het meer is een geweldige plek om in alle rust wat tijd in en aan het water door te brengen. Hier komen we vast op korte termijn nog eens terug. De middag is weer voorbijgevlogen en rond 18.30 uur gaan we weer naar huis.

Na het avondeten vult Frank nog twee grote waterkannen bij het meer. Morgen komt Jan namelijk weer naar ons toe voor de laatste etappe van de renovatie van de schoorsteen en daar hebben we nog wel een aantal litertjes water voor nodig. Geen probleem, in het meer zit ruim voldoende water :). Rond 21.30 uur ploffen we op de bank. Buiten regent het gelukkig weer een beetje. Goed nieuws, gezien de droogte van de afgelopen maanden is iedere druppel water meer dan welkom. De rest van de avond kijken we wat tv en rond 01.00 uur gaan we naar bed.