Zomervakantie 2018

Het is 2 uur ’s nachts en de wekker gaat. Normaal gesproken moeten we er niet aan denken om op dit tijdstip uit bed te komen maar aangezien we vandaag weer naar Zweden gaan springen we ons bed uit.  Douchen, aankleden en om 02.45 uur rijden we thuis weg richting Schiphol. Midden in de nacht is het doorgaans niet druk op de weg dus de rit naar Schiphol en de parking verloopt soepel. Eenmaal op Schiphol aangekomen merken we dat de zomervakantie is aangebroken: kanonnen wat is het hier druk. Aan sommige balies staat een rij van meer dan 100 meter. We kijken bij welke balie we onze koffers moeten droppen en komen vervolgens tot de ontdekking dat het in dit deel van de vertrekhal heerlijk rustig is. Na ongeveer 15 minuten zijn onze koffers ingecheckt en bij de security check is de wachttijd korter dan 5 minuten: SWEET.

We vliegen met KLM en de vlucht is precies op tijd om 07.00 uur. De vlucht naar Stockholm verloopt soepel en we komen op tijd aan op vliegveld Arlanda. Het duurt wat langer dan normaal voordat onze koffers op de band liggen maar uiteindelijk zijn we, nadat we de huurauto opgehaald hebben, om 09.30 uur onderweg richting Sundsvall. We hebben dit keer een waanzinnige aanbieding voor de huurauto kunnen boeken bij Expedia. Een auto in de Luxury klasse voor de prijs van €280,- voor 2 weken. Koopje! Helemaal als je ziet welke auto we meegekregen hebben…… Het weer is fantastisch, heerlijk zonnig en zo’n 28 graden. Halverwege de rit naar Sundsvall houden we een lunchpauze aan het water bij Tönnebro Värdshus in Söderhamn aan de E4.

Rond 13.00 uur zijn we in Sundsvall. Eerst even naar Bauhaus om wat materialen te halen. Handzame verfbakjes omdat er deze vakantie dakplaten geschilderd gaan worden. Daarnaast nemen we een paar blikken olie mee om de balken in de zijgevels van ons huis te oliën. Dat is alweer heel wat jaren geleden en voor het behoud van het hout is het hoog tijd dat we dit doen. Daarna rijden we meteen nog even door naar de Jula. Daar kopen we een grote cement emmer, een set truifels, een aantal blikken hammerite, een nieuwe bladhark en een koelbox op 12v (aangezien we er deze vakantie meerdere keren op uit gaan trekken). Oh…en om nog even terug te komen op de huurauto, we hebben meer dan voldoende ruimte in onze Volvo V90 Cross Country. Wat een geweldige auto met iedere optie die je maar kunt wensen.

Na de inkopen rijden we snel verder richting Solleftea. Eerst even naar huis om onze koffers en aangekochte spullen uit de auto te laden zodat we daarna meteen boodschappen kunnen gaan doen. Een deel van de provinciale weg tussen Sundsvall en Solleftea is opgebroken. Het asfalt is weg en er ligt nu alleen grove grus dus we kunnen zo’n 30 kilometer lang niet harder dan stapvoets rijden. Rond 15.30 uur zijn we dan eindelijk toch thuis. We leggen snel onze spullen binnen en zetten de koelkast alvast aan.

We doen in Solleftea de boodschappen bij de Lidl en ICA Kwantum en ruimen thuis de koelkast en de voorraadkast in. Chantal maakt een lekkere maaltijd klaar terwijl Frank het huis schoonmaakt. Stof wordt afgenomen, spinnenwebben worden verwijderd en er wordt met de stofzuiger een ronde gemaakt over de beneden-en bovenverdieping.

Na de maaltijd ruimen we de koffers leeg en maken we een wandeling door onze buurt. We slenteren naar het meer en het weer is nog altijd fantastisch. Ondanks de droogte zit er nog steeds enorm veel kleur in de bloemen. De steiger aan het meer is weer gemaakt (deze was afgelopen winter onder de sneeuwdruk bezweken). Ook de rondvaartboot ligt weer op zijn plaats. Rond 20.30 uur zijn we weer thuis en ploffen we op de bank. We genieten van een lekker stukje taart en daarna een borrel. De rest van de avond relaxen we op de bank, dit keer zonder knapperend haardvuur. Maar dat is hartje zomer met een binnen temperatuur van 27 graden ook nogal overbodig :). Het is goed om weer thuis te zijn…….