Een Koninklijke Vlucht

Het is 05.00 uur en de wekker gaat. We springen even onder de douche om wakker te worden. Onze koffer was voor deze trip lekker snel gepakt aangezien al onze winterkleding al thuis in Zweden ligt. Deze reis vliegen we met SAS vanaf Schiphol. We hebben genoeg aan 1 koffer en 2 stuks handbagage.

Om 06.00 uur rijden we richting de ouders van Frank omdat zij deze trip weer met ons mee gaan. Ze zijn erg benieuwd om Zweden in de winter te zien. Vooral de vader van Frank is dol op sneeuw dus we staan alle 4 te popelen om weer te gaan. De ouders van Frank hadden 2 koffers en een trolley als handbagage. Gelukkig past het precies allemaal in de auto (maar er kon ook echt niets meer bij). Om 06.30 uur rijden we richting Amsterdam. De rit verloopt soepel, zonder files of ander oponthoud. Ook bij de parkeerservice verloopt alles vlotjes en om 08.15 uur staan we op Schiphol. Bij de incheckbalie van SAS staat een enorme rij maar gelukkig gaan er snel nog een paar balies open. We zijn al ingecheckt dus we hoeven alleen de bagage te droppen. In de noordelijke helft van Nederland is de vakantie begonnen dus ook bij de security check is het flink druk. Maar goed, we zijn ruim op tijd op Schiphol aangekomen dus we hoeven ons nergens druk om te maken. 25 minuten later zijn we door de security, even lekker langs alle winkels en barretjes lopen en dan langzaam naar de gate.

Onze vlucht vertrekt om 11.10 uur en bij het boarden zien we ineens dat het een Koninklijke vlucht gaat worden. Prins Maurits stapt via Priority boarding in en zit uiteindelijk zo’n 4 rijen voor ons in het vliegtuig. Het is een volle vlucht en na lang taxiën stijgen we vanaf de Polderbaan op voor een rustige en prettige vlucht. Om ongeveer 13.00 uur landen we op Stockholm Arlanda en ook daar is alles wit. Het duurt even voordat we uit kunnen stappen, er staat een vliegtuig met een technisch mankement bij onze gate dat eerst weggesleept moet worden. Uiteindelijk kunnen we een kwartiertje later dan gepland het vliegtuig uit. Snel naar de bagageband om onze koffers op te pikken. Volstrekt onverwacht duurt het daar nog een half uur voordat onze koffers uiteindelijk van de bank komen. Beetje jammer aangezien we nog een stevige autorit voor de boeg hebben. Uiteindelijk verlaten we om 14.30 uur het vliegveld en halen we snel onze huurauto op bij Budget. Dit keer hebben we een VW Golf Station dus de bagage kunnen we gemakkelijk kwijt. Om 15.00 uur zijn we daadwerkelijk “on the road”, op weg naar huis. Het is overal wit en in Stockholm zo’n -3 graden.

Onderweg naar Västernorrland

De rit verloopt wat minder voorspoedig dan eerdere keren. De 100 kilometer voor Hudiksvall zit er weinig tempo in. Het sneeuwt en twee rijbanen gaan telkens na een paar kilometer terug naar 1 rijbaan. Er zitten wat vrachtwagens op de weg die het tempo er nogal uithalen. Maar goed, daar is absoluut niets aan te doen. Dus ook geen reden om je op te winden. Bovendien hebben we vakantie en zijn we blij om weer in Zweden te zijn.

We maken onderweg even een sanitaire stop en besluiten niet in Sundsvall te stoppen voor een maaltijd. Als we doorrijden houden we voldoende tijd over om boodschappen te doen. Onderweg besluiten we al niet eerst naar huis te rijden om onze bagage binnen te zetten. Door het sneeuwschuiven op de oprit zal voor de overkapping bij de voordeur nog even wat sneeuw geruimd moeten worden en ook voor de loopdeur van de garage. Het beste is om meteen naar de supermarkt te rijden, boodschappen te doen en daarna naar huis te rijden. Dat scheelt ons ook een rit van 30 kilometer en daarmee dus ook een hoop tijd. Tijdens de rit naar de supermarkt wordt al een boodschappenlijstje op de telefoon samengesteld. We doen inkopen bij de dichtstbijzijnde ICA en uiteindelijk zijn we om 20.45 uur thuis. De ouders van Frank blijven even in de warme auto zitten terwijl Frank de sneeuw bij de voordeur ruimt.

Honger zullen we niet hebben

Binnen worden de boodschappen opgeruimd. Honger zullen we niet lijden. We hebben nog niet alles in huis maar morgen rijden we nog naar Solleftea voor een bezoekje aan de ICA Maxi en de Lidl. Ondertussen ruimt Frank de sneeuw voor de loopdeur naar de garage en haalt een volle mand stookhout. Het is in huis 13 graden (dankzij de aardwarmtepomp) dus dadelijk lekker de houtkachel aan en genieten van een borrel bij het vuur. Het is buiten -14 en het sneeuwt licht dus een knapperend haardvuur zorgt ook meteen voor de sfeer.

Een gezellig haardvuur

Moe maar voldaan genieten we samen nog van een hapje en een drankje. We hadden in de weken voor onze komst al verschillende keren contact met onze vrienden uit het dorp. We hebben nog maar 1 kuub stookhout liggen dus een beetje voorraad zou wel prettig zijn. We zitten amper en krijgen een berichtje binnen dat er een leverancier van stookhout is gevonden die morgen al kan komen leveren. We bestellen 6 kuub hout en krijgen 5 minuten later bericht dat het morgenvroeg al afgeleverd wordt. Sweet!! Dat betekent wel dat Frank morgenvroeg een beetje op tijd op moet staan. De sneeuw voor de garagedeur moet nog weggehaald worden zodat we voldoende ruimte hebben om het hout in de garage op te stapelen. Om middernacht gaan we naar bed. De vermoeidheid en warmte van de houtkachel heeft het van ons gewonnen. Morgen kunnen we lekker aan de slag 🙂