Lekker fris

Vanmorgen werden we wakker en 1 blik naar buiten leverde bovenstaande plaatje op. Het lijkt er op dat het vandaag een schitterende dag met open weer gaat worden. Na alle dagen van bewolking en sneeuw is dit een welkome afwisseling. De regio is echt adembenemend in de winter met een dik pak sneeuw, een blauwe lucht en laagstaande zon.

Nadat iedereen wakker en aangekleed is nemen we de tijd voor een stevig ontbijt. Om 11.00 uur rijden we naar Viksjö. We willen een wandeling gaan maken in het Västanafallet Naturreservat. In dit natuurreservaat ligt de op 1 na hoogste waterval van Zweden. We hebben geen idee hoe goed de wandelroutes begaanbaar zijn in de winter maar het lijkt ons de moeite waard om dat uit te gaan zoeken. We doen enkele laagjes kleding aan, die zullen we nodig hebben. Het is vandaag -18 graden: lekker fris! De weg naar Viksjö levert al een aantal mooie plaatjes op.

In het natuurreservaat aangekomen zien we al snel dat we de sneeuwschoenen voorlopig niet nodig hebben. We komen uit bij een ski/sneeuwscooter pad waar prima over de lopen is met sneeuwlaarzen. Niets dan stilte rondom ons heen. Heerlijk om hier uren door de ongerepte natuur te wandelen. Handschoenen aan en mutsen op, de auto op slot en we gaan op pad. We gaan op zoek naar de waterval en gaan er vanuit dat we deze zullen vinden als we dit pad blijven volgen. Links langs het pad loopt een gedeeltelijk bevroren rivier/stroom en uiteraard lopen we tegen de stroming in. Aangezien we op een vlak stuk staan verwachten we de waterval niet stroomafwaarts te vinden. Zeker niet gezien het feit dat er in onze wandelgids staat dat er een korte, steile klim in de wandelroute zit vlak voor de waterval.

Het is een schitterende wandelroute en na een uur lopen met een steile klim komen we bovenop een heuvel. We horen water stromen op een afstandje en hebben het idee dichtbij de waterval te komen. Volgens de wandelgids betreft het een wandelroute van zo’n 6,5 kilometer en in de losse sneeuw (en met een steile klim) lijkt het aannemelijk dat we na een uur lopen wel zo’n beetje moeten uitkomen waar we moeten zijn. Echter, geen waterval te bekennen. Wel komen we in de bebouwde kom van Viksjö uit. Hmmm, dit kan vast niet kloppen. We lopen nog een stuk achter de huizen door langs de bosrand en komen op een plekje uit met een erg mooi uitzicht. Een goed moment om een pauze in te lassen en een beker warme chocomel te drinken met wat koekjes. Fika in de sneeuw zeg maar 🙂

We genieten van de warme chocomel en koekjes en zijn klaar voor de volgende etappe van de wandelroute. We zijn op de weg naar dit punt toe nog ergens een splitsing in de wandelroute tegengekomen. Misschien moeten we maar eens een stukje teruglopen en dan bij die splitsing de andere richting kiezen. Eén ding staat vast, hier gaan we de waterval niet vinden.

We wandelen terug naar de splitsing in de wandelroute, kiezen de andere richting maar ook dit is geen succes. Na nog ruim een uur wandelen begint Pim te klagen over koude voeten. Hij komt tot de ontdekking dat hij nog een paar sokken meer aan had moeten trekken en deze hebben we helaas niet meegenomen. De hoeveelheid daglicht die we nog over hebben begint ook korter te worden. We kunnen vanaf het punt waar we de auto geparkeerd hebben nog stroomafwaarts lopen. Wellicht dat we dan de waterval vanaf de “achterkant” benaderen en uiteindelijk uitkomen bij de top van de waterval. We besluiten uiteindelijk dit niet te doen. Pim heeft erg koude voeten en we hebben nog maar een beperkte tijd daglicht beschikbaar.

Enigszins teleurgesteld moeten we terugkeren naar huis. We kwamen eigenlijk toch vooral om de waterval te zien en dat is niet gelukt. Daarentegen hebben we wel lekker door de natuur gewandeld en de route die we gelopen hebben was erg mooi. Voordat we terugrijden naar huis rijden we eerst nog een stukje richting Sundsvall om te kijken of we misschien iets gemist hebben. En wat schetst onze verbazing? Een paar kilometer verderop is nog een ingang naar het natuurreservaat. Jemig, misschien hebben wel gewoon de verkeerde ingang van het natuurreservaat genomen en zijn we de afgelopen uren helemaal niet bij de waterval in de buurt geweest. OEPS…..hoe dom is dat?? Ach ja, niets aan te doen. We hebben ons toch vermaakt en we hebben meteen een goede reden om hier binnenkort weer eens terug te komen en opnieuw op zoek te gaan naar de waterval.

De rit terug naar huis verliep soepel. Weinig verkeer op de weg en nog altijd mooi open weer. Thuis aangekomen steken we een houtvuurtje aan. Na een middagje buiten in de kou kunnen we wel wat huiselijke warmte gebruiken. De tenen van Pim warmen snel weer op. Frank gaat snel nog buiten op de voerplaats wat wildvoer neerleggen in de hoop dat we de komende dagen misschien nog wat reeën in de tuin kunnen spotten. Isa en Tijn kijken boven op de slaapkamer samen een film op hun telefoon, Pim speelt beneden op de bank op zijn Nintendo 2DS.

Na het avondeten nemen Isa en Tijn de afwas weer voor hun rekening. Het wordt een ontspannen avond. We zetten wat lekkers op tafel (zoutjes en belegde toastjes) en kijken een film. Om 23.00 uur kunnen de kinderen de ogen niet meer openhouden en gaan naar bed. Wij redden het nog tot 00.15 uur maar ook voor ons is het dan tijd om naar bed te gaan. Weer een leuke dag is voorbij. Helaas begint het einde van onze vakantie alweer dichterbij te komen. Eigenlijk willen we hier nog wel een paar maanden blijven…..