Sweden….here we come (dag 1)

Op 6 maart 2017 was het dan eindelijk zover. Om 3.45 uur vertrokken we naar vliegveld Dusseldorf. Om 7.55 uur vlogen we met Air Berlin in een kleine 2 uur naar Stockholm. Daar stond onze huurauto voor de komende dagen bij Hertz op ons te wachten. Een flinke 7-persoons Ford Galaxy (diesel). Het was een rustige, prettige vlucht zonder vertraging dus we landden mooi op tijd in Stockholm omstreeks 9.45 uur. Nog geen uur later waren we met de auto onderweg naar Sundsvall, een stad in midden Zweden waar we een hotel hebben geboekt voor de komende 4 nachten.

We draaien de snelweg op richting het noorden en het eerste wat ons opvalt is hoe lekker rustig het is op de weg. Het rijden in Zweden blijkt in vergelijking tot Nederland een feest. De E4 is de belangrijkste snelweg die langs de kust loopt van zuid naar noord. Alle belangrijke steden en plaatsen van enige omvang staan al vroeg aangegeven. Nou is Nederland natuurlijk een klein land dus je zult hier niet snel borden zien waarop een stad staat aangeven op 400 kilometer afstand. In Zweden is dat de normaalste zaak van de wereld. Een ander groot voordeel van een groot land met relatief weinig inwoners: weinig files op de snelweg. Zeker op de E4 vanaf Stockholm naar het noorden heb je niet snel een file (of er moet een flink ongeluk gebeurd zijn).

Met een constante snelheid van 110 km per uur rijden we in ruim 3 uur van Stockholm (Arlanda) naar Sundsvall waar we rond 14.30 uur aankomen. We hebben een kamer geboekt in Lilla Hotellet in het centrum van Sundsvall. De check-in gaat snel, even de spullen naar de kamer brengen, de koffer uitpakken en dan de stad verkennen. We doen de deur van de kamer open en zijn meteen positief verrast: wat een ontzettend leuke, sfeervolle kamer met klassieke Zweedse haard.

Tijd om de binnenstad van Sundsvall te verkennen en wat boodschappen te doen bij de ICA. Aangezien we de komende 4 dagen in dit hotel blijven is het wel handig om wat te snacken en te drinken te hebben. We zijn de komende dagen veel onderweg en ook ’s avonds op de kamer voor de tv is een hapje en een drankje op zijn plaats.

Eerste indruk: lang niet gek! Een paar supermarkten dichtbij, verschillende restaurants, mooie statige panden in het centrum van de stad. Volgens Wikipedia heeft de stad ruim 51.000 inwoners maar toch voelt Sundsvall aan als een redelijk ontwikkelde middelgrote stad. Voor ons voelt het groter aan dan het daadwerkelijk is. Na een uurtje rondgestruind te hebben en wat proviand ingeslagen te hebben bij de ICA begint de vermoeidheid enigszins toe te slaan. We hebben een hele korte nacht achter de rug waarin we niet meer dan een uurtje of 4 geslapen hebben.

Maandagavond was een rustige avond. Lekker een toastje op tafel en tv kijken. Op tijd naar bed want morgen is een belangrijke dag. We gaan het eerste huis op ons programma bekijken. Moe maar voldaan doen we rond 23.00 uur het licht uit. See you tomorrow….